היצרנית הסינית BYD פועלת כאן חודשים בודדים, ובכל זאת הספיקה לעשות לעצמה שם בישראל. את עיקר הנטל נושא אטו 3, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) כל חשמלי שנמסר פה כבר באלפים. ככה זה כאשר דגם עומד בנוסחה הישראלית החדשה – רכב פנאי חשמלי סיני ויעיל במחיר סביר שווה הצלחה.

הרחק מעליו ישנו רכב נוסף בהיצע שמבטיח להיות הרבה יותר מכלי תחבורה למשפחה – המפרט מרשים, הממדים נדיבים, האבזור עשיר. בקיצור, תצוגת תכלית ליכולותיה של BYD.
 

נא להכיר, BYD טאנג בישראל

זהו טאנג, רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) של BYD. הדור של נחשף בדורו השני ב-2018, עבר מתיחת פנים בשנת 2021 – וזו המהדורה המגיעה לישראל. בשעה שאורך בסיס הגלגלים כמקובל בסגמנט, 282 ס"מ, הרי ממדי המרכב בצד הנדיב: אורך 487 ס"מ, רוחב 195 ס"מ, גובה 172 ס"מ, ואלה ממקמים אותו מול מתחרים ישירים (סנטה פה, סורנטו ועוד) לכאלה גדולים יותר (פליסייד, אקספלורר ואחרים).

BYD טאנג
צילום: בן חסון

טאנג מבוסס על פלטפורמה מודולרית של BYD, ומשווק עם בגרסאות בנזין, היברידיות-נטענות וכל חשמליות. לישראל מגיעה רק חשמלית אחת עם שני מנועים המייצרים 245 כ"ס מלפנים, 272 כ"ס מאחור להנעה כפולה ולהספק כביר ומומנט אדיר: 518 כ"ס ו-69.3 קג"מ. בהתאם, נתוני הביצועים ממש מצוינים, מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות בלבד, למרות משקל עצמי של כ-2.5 טון.

את הכוח מספקת סוללה מפיתוח עצמי של BYD ('בלייד' בשפת החברה) בקיבולת 86.4 קוט"ש (ברוטו), וזו מעניקה טווח של 400 ק"מ. לטאנג טעינה חד-פאזית בלבד בהספק של 7 קילוואט, 12 שעות לטעינה מלאה, במקרה הטוב; בעמדה ביתית או ציבורית תלת-פאזית זמן הטעינה יהיה ארוך מהמקובל. מנגד, טעינה מהירה (DC) נעשית בהספק גבוה ביחס למרבית הכלים מסין, 120 קילוואט.

BYD טאנג בישראל
צילום: בן חסון
 

אבזור, בטיחות ומחיר

כיאה לרכב מסין מפרט האבזור עשיר, וכולל בין השאר: לד מלא, חישוקי 22 אינץ', מצלמות היקפיות, גג שמש פנורמי כולל חלק נפתח, תפעול חשמלי למושבים הכוללים חימום ואוורור, מסך מולטימדיה 12.8 אינץ', ריפוד עור למושבים, תאורת אווירה עשירה.

מפרט הבטיחות כולל את מרבית המערכות המקובלות כיום: בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים כולל בנסיעה לאחור ותנועה חוצה. תיקון סטייה מנתיב (התרעה בלבד) נפקד מהמפרט. 

BYD טאנג סביבת נהג ונוסע
צילום: בן חסון

עוד נציין כי BYD טאנג מגיע לכאן עדיין במסגרת התקנה המאפשרת יבוא כלי רכב בתקינה חלקית (הגבלה ל-400 כלים בשנה), וכי טרם נבדק על-ידי יורו NCAP על אף שהדגם מוצע באירופה בשווקים נבחרים.

עם הצגת הדגם בספטמבר היה מחירו של טאנג 284,000 שקלים, אולם לאחר עליית המס בתחילת השנה מחירו 315,500 שקלים.

BYD טאנג סביבת נהג
צילום: בן חסון
 

עיצוב חיצוני

טאנג הוא רכב גדול המרשים בהופעתו. העיצוב עצמו אינו מתוחכם, מעט גנרי, ואפילו אפשר לראות "השראה" מטסלה מודל X בזוויות מסוימות – אבל זה עובד. הפרופורציות טובות, הקווים נעימים וחישוקי הענק (כאמור, 22 אינץ') המופרכים נראים מתאימים לממדיו. נחזור אליהם.
 

סביבת נהג

סביבת הנהג ממשיכה בקו הנעים והמוצלח גם אם לא ממש מקורי, ולטעמי זה עדיף על פני זה המעוצב-מדי באטו 3. המופע הכללי מייצר רושם מכובד, בין היתר בזכות שימוש מושכל בתאורת אווירה ושילוב של מגוון חומרים בצבעים ובמרקמים שונים – שאינם תמיד מרשימים למגע – כולל דיפוני אלקנטרה ודוגמת מעוינים למושבים המוסיפים לעושר. 

BYD טאנג דיפונים
צילום: בן חסון
 

אבזור, מושבים ומולטימדיה

מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "מלא", עמוס מדי במידע, אך ממש עדיף על פני אלה הקטנים שהופכים פופולריים בכלים חשמליים כיום. במרכז מסך מולטימדיה גדול (12.8 אינץ') שמצליח להראות מעט קטן על הרכב הגדול הזה, אולי בגלל שהוא בולט על "רגל" מהדשבורד. וכן, גם כאן המסך מסתובב בלחיצה כפתור, וגם כאן זהו "פיצ'ר מסיבות" לא ממש שימושי. המסך עצמו איכותי והתצוגה בו מוצלחת, אולם הניווט בין התפריטים לא תמיד אינטואיטיבי. בשלב זה אין בטאנג קישוריות לאפל ולאנדרואיד; הראשון יוצע במאי, השני בהמשך (ללא תאריך משוער). 

כמה תלונות על הנדסת האנוש, כי אי אפשר בלי: מחשב הדרך מסורבל ועמוס מדי – והכפתורים הדו-שימושיים על גלגל ההגה לא עוזרים, אין אפשרות לראות נתון צריכה ממוצע (מתאפס כל 50 ק"מ), פתחי המיזוג במרכז ממוקמים נמוך מדי, התאים לבקבוקים בדלתות קטנים מדי, אין מספיק תאי אחסון "נגישים", הגישה למחזיקי הכוסות לא נוחה עבור כוסות קטנות, לגג השמש כיסוי רשת בלבד ומיקום חלק מהכפתורים לא נוח ומצריך הזזת היד ממש לאחור.

BYD טאנג מסך מולטימדיה
צילום: בן חסון

יש גם דברים שהערכנו: אומנם הכפתורים לא תמיד נגישים אך לפחות הם קיימים (כולל מעבר בין מצבי נהיגה ובלימה רגנרטיבית), יש תא קטן למשקפי שמש, "מסילות" לחגורות הבטיחות, גג השמש הפנורמי ענק, יש כפתור המדליק באופן מרוכך את כל האורות בחלל הרכב – כמה דברים שמראים שהשקיעו פה קצת מחשבה. יפה.

תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת ושדה הראייה לפנים סביר, למעט קורה A היורדת מעט מוקדם ועשויה להפריע בתנאים מסוימים. מושב הנהג לא הרשים במפגש ראשון, אך התגלה כנוח מספיק גם בנסיעות ארוכות. המרחב מלפנים מצוין.

BYD טאנג מושבים
צילום: בן חסון
 

מרחב מאחור

הכניסה לשורה השנייה נוחה מאוד בזכות זווית פתיחה רחבה של הדלת ומפתח גדול. למושבים אפשרות לנוע על מסילה קדימה-אחורה. במצב האחורי המרחב בשורה השנייה טוב מאוד. מצב האמצע מאפשר מרחב נאות בשורה זאת על מנת להשאיר מספיק מקום ליושבי השורה מאחור. במצב הקדמי מרווח הברכיים מצטמצם לאפס. המושב עצמו רחוק מלהבריק – הוא קשיח מעט ובעיקר נמוך מאוד, כך שגם מבוגרים לא גבוהים במיוחד ימצאו את עצמם עם הירכיים לגמרי באוויר. יצוין כי הרצפה שטוחה ורוחב הספסל מאפשרים מקום לשלושה נוסעים. יש משענת יד נוחה עם מחזיקי כוסות ותא קטן, תאורה עשירה, שני שקעי USB A (ממוקמים מעט נמוך), פתחי מיזוג, רשתות בגב המושבים, תאים בדלתות. הדיפונים ותאורת האווירה הנאים ממשיכים גם לכאן והגג הפנורמי הענק מגיע עד מעל לראשי הנוסעים.

BYD טאנג מושבים אחוריים
צילום: בן חסון

אם בשורה השנייה הטאנג בעיקר הרוויח נקודות, בשורה השלישית הוא מרשים פחות. ראשית, הכניסה לשם אינה נוחה כלל, מכיוון שאלה של השנייה לא נעים מספיק לפנים, כך שיש להידחק בינם לבין קורה C או לקפלם למצב "רצפה שטוחה" ולטפס מעליהם, גם ילדים לא ייהנו במיוחד מההרפתקה… לחגור אותם מאחור זה כבר סיפור; אם כבר נכנסתם ויושבי השורה השנייה מנומסים (מיקמו את הספסל שלהם במרכז המסילה, נניח) תגלו מרחב סביר – המושבים נמוכים מאוד אך מרווחי הראש והברכיים נאותים. יש לשים לב לכפות הרגליים, בגלל חלוקה 2/1 של השורה השנייה מיקום המסילות מותיר מרווח מצומצם מאוד לכפות הרגליים של הנוסע בצד ימין. באבזור תאורה ומחזיקי כוסות, חסרים פתחי מיזוג.

BYD טאנג מרחב תא נוסעים
צילום: בן חסון
 

תא מטען ושורת מושבים שלישית

כמקובל בכלים מסוג זה, נפח תא המטען מצומצם ביותר, 235 ליטרים בלבד כאשר כל המושבים בשימוש, ובמצב זה אין כיסוי. עם קיפול השורה השלישית, הנפח ממש עצום: 940 ליטרים. לזכותו דלת תא מטען נפתחת חשמלית, לחובתו שהיא לא נפתחת גבוה מספיק ויש להיזהר על הראש. סף ההטענה גבוה ממש, אולם ברגע שעוברים אותו מגלים מבנה שימושי ויעיל ותא העשוי היטב. באופן לא שגרתי התאורה מותקנת על דלת תא המטען – טוב מאוד לתאורה, מוצלח פחות כאשר עומדים בין התאורה לחפצים ומחפשים משהו. יש כיסוי נגלל, התקנתו והסרתו מסורבלות ואין מקום ייעודי לאחסונו. 

BYD טאנג תא מטען
צילום: בן חסון
 

נוחות נסיעה וביצועים

נתקלנו כבר בהרבה כלים חשמליים עם נתונים מרשימים ואף יותר – ובכל זאת: 518 כ"ס וכמעט 70 קג"מ שצמד המנועים הזה מייצר במצב 'ספורט' משגרים את הטאנג הגדול והכבד מהמקום ביעילות ובעוצמה מרשימים מאוד.

בהמשך עברנו לתנועה גם אז יחידת ההנעה הזו המשיכה להרשים. כיול הדוושה במצב הרגיל מוצלח מאוד, מגביר את הכוח באופן לינארי וצפוי ומאפשר התנהלות יום-יומית באמת נעימה ונינוחה. ב'ספורט' ההתנהלות אינה אגרסיבית מדי אפילו נעימה, אך התגובות מחודדות ומהירות ואז ניתן גם להגיע להספק המרבי (מופחת במצב הרגיל).

במהירויות נמוכות הרכב הטאנג מאיץ אל עבר האופק מהר יותר מאשר ההתפתחויות בסאגה האחרונה במערכת הפוליטית שלנו. כמובן, ככל שהמהירות עולה קצב התאוצה דועך – בכל זאת, חשמל ו-2.5 טון – אך גם במהירויות שהשתיקה יפה להן הביצועים הרבה מעל למספקים.

BYD טאנג חלק אחורי
צילום: בן חסון
 

צריכת חשמל

ימי המבחן עברו רובם בקצב רגוע ונינוח למדי, אם כי הפיתוי למעוך את דוושת התאוצה היה גדול והיא פגשה מפעם לפעם את הרצפה. הצריכה במהלך המבחן עמדה על 3.6 ק"מ/קוט"ש, מעניקה טווח של 310 ק"מ בלבד, וכך היה גם בשיוט נינוח יחסית. התנהלות פרברית-גוש-דנית רגועה שיפרה את הצריכה ל-4.2 ק"מ/קוט"ש לטווח של כ-360 ק"מ.

BYD טאנג פנסים
צילום: בן חסון
 

מתלים ובידוד רעשים

תחום בו הסינים עדין לא השלימו פערים ביחס לכלים שאנו מכירים הוא המתלים, ו-BYD טאנג אינו שונה בהקשר הזה. כדי להתמודד עם המאסה הזו מתלי הטאנג מכוילים באופן נוקשה, ואלה אינם סופגים טוב מספיק את השיבושים וצמיגים בחתך נמוך (265/40-22) לא מסייעים. שיבושים קטנים מורגשים ומייצרים תחושה לא נינוחה, ועל הגדולים הוא עשוי ממש לחבוט. למרות הנוקשות, מגבלות שיכוך הפעולה של הבולמים מורגשות מוקדם, וכבר בעומס/שיבושים בינוניים או נהיגה לא מהירה במיוחד בכביש גלי מורגש מחסור בריסון. בשיוט בכביש עם אספלט איכותי נוחות הנסיעה נעימה, אך בשאר המתארים הנוחות בינונית למדי. בשבילים, על אף מרווח גחון סביר של 18 ס"מ, הוא ממש לא הרגיש בבית.

על כל אלה הוסיף טאנג בידוד רעשים בינוני; הרבה יותר מדי רעשי כביש חודרים לתא ומייצרים תהודה לא נעימה. גם הצליל ה"חשמלי" המושמע מחוץ לרכב במהירויות נמוכות בולט באופן חריג ומוגזם. בידוד רעשי הרוח טוב.

BYD טאנג סבכה
צילום: בן חסון

היכולת הדינמית לא התעלתה. בכבישים פתוחים, העברת הכוח לכביש יעילה מאוד, הצמיגים הרחבים של קונטיננטל העניקו אחיזה גבוהה, ואלה אפשרות לייצר ולשמור קצב גבוה. אך ככל שהעומס הדינמי גדל בפיתולים, הרכב הבהיר שזה פחות הכיוון שלו. במצב זה נוצר תת היגוי, המתלים לא מתמודדים טוב עם שינויי כיוון מהירים, המרכב לא מרוסן. בנוסף, ההגה קל מיד וחסר תחושה, וקשה למנן את דוושת הבלם. מנגד, עולה השאלה: למה שתרצו לעשות את כל אלה עם רכב פנאי כה גדול וכבד. 

אגב בלמים, מלפנים ישנם ברמבואים המייצרים כוח עצירה נאה ועמידות נאותה. מערך הבלימה הרגנרטיבי מציע שני מצבים – 'רגיל' ו'מוגדל' – ושניהם חלשים למדי. בנוסף, עוצמת הבלימה משתנה בהתאם למהירות הנסיעה, וזה מקשה לצפות את תגובתה. 

BYD טאנג נוחות נסיעה
צילום: בן חסון
 

סיכום מבחן דרכים

המפגש עם BYD טאנג הסתיים בתחושת החמצה. הרושם הראשוני חיובי ביותר – טאנג נראה טוב מבחוץ ומבפנים הוא מאובזר, מרווח למדי ותא המטען שימושי עם קיפול המושבים ובעיקר הביצועים מצוינים ומעבר.

מנגד, טעינה תלת-פאזית חסרה, הטווח בינוני לכל היותר, נוחות הנסיעה ואיכותה טעונות שיפור, אבזור הבטיחות חסר ואת מבחן השורה השלישית הוא עובר בקושי. נשמח גם לתוצאות במבחן הבטיחות.

315,500 שקלים זה סכום לא מבוטל ותמורתו ראוי לקבל רכב שלם מעט יותר. ועדיין, טאנג כמעט שם, ועם עוד קצת מאמץ ויהיה זה רכב פנאי חשמלי מרשים באמת, אבל עד אז שווה לבדוק גם מה מציעים המתחרים.

BYD טאנג סיכום מבחן דרכים
צילום: בן חסון